מה זה ניתוח SWOT ואיך הוא יעזור לעסק שלך?

זמן קריאה: 4 דקות
ניתוח swot

מה זה ניתוח SWOT?

ניתוח SWOT הינו אחד הכלים הפופולאריים ביותר להבנת הסביבה העסקית של עסקים. שיטת ניתוח זאת הינה אפקטיבית עבור עסקים קטנים וגדולים משום שהיא מאפשרת לנו להסיק מסקנות במהירות ובצורה תמציתית לגבי הסביבה העסקית שהעסק שלנו נמצא בה.

דוגמא של SWOT על סטארבקס


ניתוח SWOT מורכב מארבעה חלקים שונים:

  • חוזקות
  • חולשות
  • איומים
  • הזדמנויות

ארבעת הפרמטרים הנ”ל מחולקים לפי גורמים פנימיים וגורמים חיצוניים. החוזקות והחולשות הינם גורמים פנימיים של הארגון ואילו האיומים וההזדמנויות מורכבים מגורמים חיצוניים שמשפיעים על סיכויי העסק להצליח.

מהם מרכיבי ניתוח ה-SWOT?

חוזקות בניתוח SWOT

חוזקות בניתוח SWOT
חוזקות בניתוח SWOT

בחלק זה ננסה להבין מהם היתרונות היחסיים של העסק שלנו ביחס למתחרים שלנו. אם נעשה ניתוח מעמיק נוכל בוודאות לזהות דברים מסויימים שאנו עושים טוב יותר מהמתחרים שלנו. 

כל עסק שמכיר את עצמו יודע שיש דברים בהם הוא טוב יותר מהמתחרים שלו, דברים שייחודיים רק לו. מוצרים או שירותים שהוא יכול לספק בצורה זולה יותר מהמתחרים, מוצרים שהמתחרים לא מציעים משום שאין להם את הידע והמיומנות הדרושה כדי לבצעם וכד’.

אחת הדרכים היעילות לברר את החוזקות של העסק היא באמצעות מחקר שטח של לקוחות שמכירים את העסק ויכולים להצביע על היתרונות שקיימים בשרותיו.

חשוב לזכור כי כשאנחנו מנתחים את חוזקות העסק אנו חייבים לעשות זאת תוך השוואה מתמדת למתחרים הישירים שלנו. למשל, אם יש לי מאפיה ואני רושם שאחת החוזקות שלי היא שכל המאפים שאני מוכר הם טריים, במידה ותכונה זאת מאפיינת גם את המתחרים הישירים שלי כנראה שלא מדובר בחוזקה אמיתית.


חולשות בניתוח SWOT –

גם בקריטריון החולשות בניתוח SWOT אנו חייבים לזכור שאנו עושים את הניתוח ביחס למתחרים שלנו. כשאנו בונים את רשימת החולשות אנו תמיד צריכים לחשוב מה טעון שיפור ובמה המתחרים שלנו עולים עלינו.

אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות מחשבה על הדברים שאנחנו הכי לא אוהבים לעשות- הדברים שמהם נרצה להימנע בכל מחיר. אלה בדיוק החולשות שלנו. 

למשל, חברות רבות שמנסות לקדם את האתר מרגישות שתחום הקישורים הנכנסים לאתר מהווה אצלם נקודת תורפה והן אינן מצליחות להשיג קישורים איכותיים שיסייעו להן בקידום האתר. חשוב לזכור כי לצד תוכן איכותי באתר שלנו, קישורים חיצוניים נחשבים לאחד הדברים החשובים ביותר בתחום הקידום האורגני של האתר.  

דרך נוספת לנתח את החסרונות של העסק היא באמצעות ניתוח הגורמים שבגללם אנו חשים שאנו מאבדים מכירות. אם אנו חשים שאנו מאבדים מכירות בגלל שלוקח לנו זמן לחזור לפניות של לקוחות, הצעות המחיר שלנו לא מספיק טובות, המחירים שלנו גבוהים, סימן שאנחנו פחות טובים בקריטריונים אלה מהמתחרים שלנו.

חלק זה ידוע כחלק שעסקים מתקשים בו במיוחד משום שהוא מציב תמונת מראה על החלקים הפחות יפים של העסק. החלקים שגורמים לנו להיות פחות טובים מהמתחרים שלנו, החלקים שאנחנו יודעים שיהיה לנו הכי קשה לתקן.


איומים בניתוח SWOT

איומים בניתוח SWOT
איומים בניתוח SWOT

בחלק זה נשנה את הניתוח מניתוח פנים ארגוני לניתוח חוץ ארגוני. המטרה שלנו תהיה להבין איזה גורמים מחוץ לעסק עצמו מהווים איום על הצלחת העסק. האם יש שינויים בחקיקה, שינויים במצב הכלכלי במשק, שינויים במגמות במשק שיכולים לאיים על הצלחת העסק.

אם המתחרים שלנו הצטיידו בציוד חדשני, צברו ידע וטכנולוגיות שאין לנו את היכולת להשתמש בהן זה גם יהווה עלינו איום. 

אם אנו מזהים בעיה עתידית של תזרים מזומנים שעשוי להיגרם מעלייה בשכר הדירה, עלייה במחירי הארנונה או שינוי בשער הריבית שישפיע על הלקוחות זה גם יכול להיחשב כאיום פוטנציאלי על העסק.


הזדמנויות בניתוח SWOT

הזדמנויות ניתוח SWOT
הזדמנויות ניתוח SWOT

הניתוח של ההזדמנויות העומדות בפני העסק הינו ניתוח דומה מאוד לניתוח של האיומים. רק שכאן ננסה לנתח את המצב העתידי מנקודת מבט חיובית. ננסה להבין מהן ההזדמנויות העתידיות שעשויות למנף את העסק בטווח הקצר ובטווח הארוך.

האם יש מגמות מעניינות שעשויות להשפיע על העסק שלנו?

למשל, אם אנו עסק שעוסק ביצוא מוצרים למדינות בעולם ננסה לזהות שווקים שעדיין נמצאים בשלבי צמיחה ואליהם נפנה את מאמצי השיווק. במקומות אלה נוכל לעשות עסקים עם תחרות נמוכה יותר ביחס לשווקים מפותחים שאנו כבר רואים בהם שחקנים מבוססים שהשתלטו על השוק.

 גם בקריטריון זה בדומה לקריטריון האיומים ננסה לזהות האם ישנם שינויים רגולטורים, שינויים טכנולוגיים, שינויי אורח חיים שנוכל להפיק מהם תועלת לעסק.

דוגמא מצוינת בתחום הפרסום בדיגיטל היא צמיחת תחום הוידאו. השימוש בפרסום ביוטיוב ופרסום בוידאו בפייסבוק ובשאר הרשתות החברתיות הפך לכלי נהדר למפרסמים שזיהו את המגמה והבינו איך להשתמש באפיקים אלה בצורה אפקטיבית.

האם יש ארועים עתידיים שעשויים להשפיע על ביצועי העסק?

הדוגמא הכי טובה היא ארועי ספורט גדולים. למשל, טוקיו 2020 הינה אולימפיאדה שהולכת להשפיע באופן ישיר על אלפי עסקים שונים ביפן. עסקים שלא ישכילו לנצל אירוע זה בהכרח יפסידו רווחים עתידיים.

אם עדיין יש לכם תהיות לגבי האופן שבוא יש לבצע ניתוח SWOT תוכלו להעזר בכתבה הבאה

סיכום ניתוח SWOT

הדבר היפה בשיטת ניתוח זאת היא שניתן תוך זמן קצר ובלי השקעת משאבים גדולים מאוד להסיק מסקנות מעניינות ופרקטיות לגבי המצב הנוכחי והפוטנציאל העתידי של העסק. ניתוח SWOT שבוצע בצורה מקצועית יאפשר לעסק שלכם לקבל החלטות עתידיות בצורה שקולה ומקצועית יותר מאשר החלטות שמתקבלות “מהבטן” ללא התייחסות לסביבה העסקית.



שתפו אם אהבתם!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
מחירי שוק בשיווק דיגיטלי

מחירי שיווק באינטרנט

זמן קריאה: 3 דקות מחירי שיווק באינטרנט הם אחד התחומים העמומים ביותר שקיימים לבעלי עסקים. לכל חברה יש את השיטות תמחור שלה וכל לקוח

קרא עוד »

פוסטים אחרונים

למידע נוסף Rosh Digital

רוצה לדעת עוד על שיווק דיגיטלי?

כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול על שיווק דיגיטלי. דברו איתנו ונפרסם מאמרים נוספים על מה שמעניין אתכם.
דברו איתנו
למידע נוסף Rosh Digital

רוצה לדעת עוד על שיווק דיגיטלי?

כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול על שיווק דיגיטלי. דברו איתנו ונפרסם מאמרים נוספים על מה שמעניין אתכם.