תמהיל השיווק
כל מי שלמד שיווק בבתי ספר למנהל עסקים או בקורסים מקצועיים מתחום השיווק מכיר את תמהיל השיווק המורכב מ- 4 חלקים: ה- Place, Product, Price, Production. ארבעת העקרונות האלה משלבים ביחד את הבסיס לשיווק מוצלח ולבניית אסטרטגיה שיווקית.
בשביל שנצליח לבנות אסטרטגיית שיווק מוצלחת ארבעת העקרונות צריכים להיות מיושמים בצורה נכונה. האתגר עבורנו כמשווקים וכבעלי עסקים הוא להיות מסוגלים לבחור בדרך הנכונה אבל כל אחד מהעקרונות ובמקביל לדעת איך לשלב ביניהם.
Product
המוצר שאנו מוכרים יכול להיות מוצר פיזי כמו מחזיק מפתחות או שירות בלתי מוחשי כמו שירותי ניקיון. כשאנו מחליטים על שיווק מוצר אנחנו צריכים לקחת בחשבון גורמים כמו- שם, אריזה, סוגי שימוש שונים במוצר ובטיחות עבור המשתמשים במוצר. בנוסף, יהיה זה חשוב לראות איך המוצר יכול להשתלב בנישה ספציפית בשוק. מוצר טוב ידע לענות לצרכים ספציפיים של קהל יעד ספציפי- למשל, עצמאים, עקרות בית, מנהלי עסקים, סטודנטים וכד’. תוכלו ללמוד עוד על החשיבות של בחירה ואיפיון מוצר חדש במאמר שהכנו על Product Market Fit.
Price
קביעת המחיר למוצר היא אחד מהאלמנטים החשובים בגיבוש האסטרטגיה השיווקית. אם נבחר במחיר גבוה מדי אנחנו עשויים להרתיע לקוחות פוטנציאליים. אם נבחר במחיר נמוך מדי אנו עשויים להיתקל בקשיים להיות רווחיים. בנוסף, עלינו להתייחס למחירי המתחרים שלנו כדי שנוכל להבין היכן אנחנו ממוקמים מבחינת מה שקורה בשוק. קיימים מודלים שונים מעולם התמחור אשר מציעים שיטות שונות.
דוגמא לשיטת תמחור פשוטה שבעלי עסקים רבים משתמשיה בה היא שיטה אשר מחשבת את עלות המוצר עבורנו ביחד עם אחוז הרווח שנרצה להרוויח מכל יחידה שנמכור. קיימים מודלים אחרים בתמחור שנותנים משקל גבוה יותר למחירי השוק ולא לעלויות המוצר עבורנו. מודלים מסוג זה מתמחרים לפי מחירי השוק ולא לפי העלויות ואחוז הרווח שנרצה להשיג.
Place
הרעיון של המיקום מתייחס לערוצי ההפצה שדרכם נרצה להפיץ את המוצר שלנו ללקוחות. למשל, אם אתם מנהלים עסק שמנוהל מהבית כמו מכירות באיביי או באמזון המשמעות היא שכל הלקוחות שלכם נמצאים באינטרנט ואתם צריכים להיות מסוגלים לשלוח להם את המוצרים באופן ישיר.
בעסקים גדולים יותר כמו מפעלים שמוכרים את מוצריהם לספקים שמוכרים את הסחורה ברשתות השיווק הגדולות, כלל אין קשר לצרכן הסופי משום שהמוצר עובר מספר “גלגולים” עד שהוא מגיע למדפים.
Promotion
קידום המוצר או השירות אמור לעורר את המודעות למוצר בקרב לקוחות פוטנציאליים. קידום המוצר יכול להתבצע באמצעות מגוון דרכים שונות אשר כל אחת מהן מתאימה לשיווק של מוצרים שונים עבור קהלים שונים. למשל, אפיקי פרסום קלאסיים ששלטו בעולם הפרסום היו -טלוויזיה, רדיו ועיתונות.
סרטון קצר שמסביר על תמהיל השיווק
סיכום – תמהיל השיווק
כיום, בעידן השיווק הדיגיטלי האפשרויות הן גדולות בהרבה, ניתן לפרסם באתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, אימיילים ועוד ערוצים רבים ומגוונים. לקידום המוצרים ו/או השירותים יכולות להיות סיבות שונות ומגוונות- הגדלת נתח שוק, שיפור המיתוג העסקי, השקת מוצר חדש והגדלת היקף המכירות. פרסום אפקטיבי יוביל להגדלת תחושת הרצון והצורך לשימוש במוצר שבסופו של דבר יוביל להגדלת היקף המכירות.
מושג תמהיל השיווק או באנגלית ה-Marketing Mix הינו מושג שזכה לסיקור נרחב באינטרנט ובספרות המקצועית של עולם השיווק. אם תרצו ללמוד עוד פרטים לגבי תחום זה תוכלו להיעזר באתר https://marketingmix.co.uk/ . אתר זה נוגע במושג בהרחבה ממספר כיוונים נוספים.