כולם יודעים שקישורים נכנסים הם הפקטור החשוב ביותר לקידום אתרים, וזאת למרות כל עדכוני הפינגווין והאינטליגנציה המלאכותית שגוגל מפתחת. אחת השאלות הכי נפוצות היא כמה זמן לוקח לקישורים האלו להשפיע על המיקומים של האתר בגוגל. מדובר ללא ספק בשאלה חשובה מכיוון שחברות הקידום רוצות להבטיח ללקוחות שלהם תוצאות יחסית מהירות מצד אחד, אך לא לסכן אותם עם בנייה מסיבית מדי של קישורים מצד שני.
תדירות סריקה וזמן סריקה אחרון
הדבר הראשון שצריך לשים לב אליו כאשר בונים קישורים נכנסים הוא מהי תדירות הסריקה של האתר בו שמים את הקישור. העניין הוא שקשה לדעת מהי תדירות הסריקה של אתר בלי שיש לכם גישה לחשבון הגוגל סרצ’ קונסול שלו. אם אתם בונים קישורים נכנסים בין האתרים שלכם, זו לא בעיה.
לעומת זאת, אם אתם מקבלים קישור נכנס מאתר צד ג’ (שהוא קישור יחסית “בטוח” יותר), התשובה לשאלה הזו היא קצת פחות ברורה. בגדול, כשמדברים על קישורים בהקשר של קידום אתרים אורגני – ככל שהאתר פופולארי ועשיר יותר בתוכן, כך גם תדירות הסריקה שלו תהיה גבוהה יותר.
למרבה המזל, אתם כן יכולים להקליד את הכתובת של העמוד ממנו יוצא הקישור בגוגל (או את הכותרת שלו), למצוא אותו בתוצאות ולראות בדיוק ממתי גרסת המטמון האחרונה שלו שגוגל שמר באמצעות לחיצה על החץ הירוק הקטן.
איכות הקישורים הנכנסים
אין כמעט צורך להסביר מדוע קישור מאתר איכותי שמדורג גבוה יהיה כנראה הרבה יותר אפקטיבי מקישור שיוצא מאתר פחות איכותי ומדורג.
על פי גוגל בעצמה, יש מספר סוגי קישורים שעלולים להיות בעייתיים. לדוגמה, קישור קנוי, קישור שמקורו בהחלפת קישורים ברורה (כגון החלפה הדדית), קישורים עם טקסט קישור ממוקד מדי וקישורים אוטומטים (Xrumer ושות’). בעבר גוגל גם הזהירו מפני פוסטים אורחים, אבל זו טקטיקה כל כך נפוצה שכמעט בלתי אפשרי להימנע ממנה.
לכן, קישורים שגוררים אחריהם ענישה או קישורים שגוגל לא מתחשב בהם “ומתנער” מהם כנראה לא יהיו אפקטיביים גם בעוד חמש שנים.
דירוג האתר המקשר וההיררכיה הפנימית שלו
מן הסתם השאיפה שלנו היא לקבל קישור מאתר בעל דירוג כמה שיותר גבוה, אבל גם כאן הדברים אינם כה פשוטים מכיוון שבדרך כלל הקישורים שנקבל יהיו מעמוד חדש “טאבולה ראסה”. לפיכך, צריך גם לקחת בחשבון את המבנה הפנימי של האתר ולנסות לקבל קישור מעמוד שנמצא במקום הכי גבוה בהיררכיה שלו.
לדוגמה, אם אתם שולחים מאמר, עדיף שהוא יהיה פוסט חדש בבלוג מאשר מאמר בפינת מאמרים שנדחק לעמוד מספר 10 (תרחיש לגמרי נפוץ).
ככל שהעמוד יהיה במקום גבוה יותר בהיררכיה, כך גם הוא כנראה ייסרק מהר יותר.
איפה אתם מבחינת קישורים נכנסים?
אם ניקח מצב היפותטי בו בנינו קישור זהה לשני אתרים שונים, כשאחד מהם נמצא בעמוד ראשון לביטוי הרלוונטי ואחד נמצא בעמוד שלישי, סביר להניח שהעמוד במקום השלישי יושפע באופן חד יותר מהקישור.
הסיבה לכך היא שהאתר במיקום הגבוה יותר נמצא במקום תחרותי יותר ולכן “קשה” לו יותר לעלות במיקומים. שוב, זהו מצב תיאורטי בלבד, אך במצבים שנועדו לדמות סיטואציה כזו (ראו את הפוסט המצוי של MOZ), ההבדל היה גדול מאוד : 10 שבועות לעומת 22 שבועות!
כוחנו באחדותנו
עוד פקטור שמסתבר שיש לו השפעה לא קטנה הוא מספר הקישורים אותם בונים בפרק זמן מסוים. כאן אנחנו חוזרים לנקודת הפתיחה מכיוון שאי אפשר לבנות קישורים בלי סוף ובשלב מסוים כנראה נדליק את גלאי הספאם של גוגל.
יש מקדמי אתרים שיבנו שלושה קישורים בחודש לכל אתר, אבל ינסו שהם יהיו כמה שיותר איכותיים, ולעומת יש כאלו שיבנו עשרה קישורים “בינוניים”. עליכם לקחת בחשבון שככל שהזירה יותר תחרותית, כך גם ייתכן שתאלצו לקחת סיכון גדול יותר מכיוון שזה גם מה שהמתחרים שלכם עושים.
אגב, אם אתם רוצים לראות מהו המצב של המתחרים שלכם מבחינת קצב בניית קישורים, הרי שברוב הכלים שבודקים קישורים נכנסים כמו Moz או Majestic, ניתן לראות את קצב הגידול של הקישורים הנכנסים עבור אתר מסוים. כמובן שזהו לא מדד מדויק וצריך לקחת בחשבון גם את זמן התגובה של הזחלן שבודק את הקישורים עצמם ושחלק מהקישורים עלולים להיות קישורים נכנסים טבעיים.
אל תצפו לניסים
לסיום, מחקר נוסף של ahrefs מצא שישנו קשר ישיר בין הוותק של העמוד לבין הדירוגים שלו, לפחות כאשר מדובר בעשרת המקומות הראשונים. הגיל הממוצע של עמוד במקום העשירי היה בין קצת פחות משנתיים (650 ימים) ואילו של עמוד במקום הראשון היה בערך שנתיים וחצי (קצת פחות מ-950 ימים). רק קצת יותר מאחוז מהאתרים בעמוד הראשון היו בני פחות משנה.
צריך לזכור שמילות המפתח שנבחרו היו אקראיות, אבל בהחלט אפשר ללמוד שהאפקט של קמפיין לבניית קישורים נכנסים עשוי להימדד בשנים שלמות ולא בשבועות או חודשים.
המחקר הקטן הזה יכול להראות לנו שאפילו אם לא נענש על בנייה של המון קישורים נכנסים בזמן קצר, עדיין נצטרך לחכות לא מעט בשביל דירוג גבוה ואין פתרונות קסם.