אגדיר תחילה מהי “קהילה”, מהן קהילות בפייסבוק (או קהילה דיגיטלית, באופן כללי), ומה הופך קבוצה של אנשים לקהילה.
בצורה הכי פשטנית, קהילה היא קבוצה של אנשים בעלי תחום עניין דומה החוברים לטובת קידום אג’נדה משותפת.
ומה שהדיגיטל מסייע בו – זה שהוא “מבטל” את המרחק הפיסי בינם, כך שהשיח בין חברי הקהילה יכול להיעשות מכל מקום בעולם.
איזה סוגי קהילות יש בפייסבוק?
כמה דוגמאות לקהילות המייצרות הרבה מאוד ביזנס למנהל.ת הקהילה שלהן – שהינם בעלי עסק בתחום הקהילה:
קהילת התוכניסטים – קהילה שתחום העניין שלה הוא סביב כתיבת תוכן.
קהילת אסטרטגיה שיווקית בכיף – קהילה שתחום העניין שלה הוא סביב אתרי אינטרנט ושיווק דיגיטלי.
קהילת ללא בזבוזים – קהילה שתחום העניין שלה הוא סביב חיסכון פיננסי.
קהילת סופרטולז – קהילה שתחום העניין שלה סביב כלים דיגיטליים לייעול העבודה.
קהילת נינג’ה פיננסית – קהילה שתחום העניין שלה סביב חינוך פיננסי.
מה מייחד את הקהילות האלה?
מה שמייחד קהילות אלה ואחרות שדומות להן – זהו “משולש הערך”.
אם נדמיין לרגע משולש, בקודקוד אחד של המשולש יש את “מנהל הקהילה (בעל.ת העסק)” ובשני הקודקודים האחרים – “חברי הקהילה”.
כאשר ישנו ערך (תוכן, קשרים, תמיכה, במה, תגמול, חשיפה) שעובר בין כל קודקוד לקודקוד –
ממנהל הקהילה לחברי הקהילה > חברי הקהילה לחברי הקהילה > חברי הקהילה חזרה למנהל הקהילה.
מהו אותו הערך שמקבל כל אחד מהקהלים בקהילה:
- קהל הליבה (הקהל עבורו הקהילה קיימת) מקבל המון אינפורמציה, תמיכה ומענה לשאלות.
- הקהל המקצועי מקבל במה וחשיפה לפעילות שלו.
- מנהל הקהילה מקבל 3 דברים עיקריים –
-
חשיפה (אנשים מדברים על הקהילה וממליצים עליה).
-
הגדלת מעגל הלקוחות ושימורם ומעגל הלקוחות הפוטנציאליים.
-
באופן טבעי בונה את עצמו בתור אוטוריטה בתחומו.
-
בהינתן שהקהילה מנוהלת היטב ומהסיבות הנכונות (לא רק למטרת הקידום העצמי של מנהליה), היא נעשית מקום מדהים להיחשף לבעל העסק ולפעילות שלו, לתוכן שלו, לערך שלו ולאישיות שלו.
בשלב מסויים במחזור החיים של הקהילה, נוצר “כדור שלג” ע”י החברים אשר מזמינים חברים נוספים להצטרף פנימה לקהילה, אשר גם הם בשלב מסויים מזמינים את החברים שלהם… וכך הלאה.
בעל העסק אינו צריך לעשות כמעט שיווק אקטיבי במקרה הזה, ה”שגרירים” שלו בקהילה כבר עושים זאת עבורו.
בנוסף, יתרון בולט עבור בעל העסק – קהילה זו הזדמנות מצויינת להבין את הצרכים של חברי הקהילה (חלקם, הם גם לקוחות קיימים ולקוחות פוטנציאליים).
לעומת מקומות אחרים, בתוך הקהילה החברים מרגישים מאוד בנוח לשתף דברים, שסביר להניח שלא היו משתפים באף מקום אחר. מתפקידו של מנהל הקהילה הוא לזהות צרכים חוזרים, ולהעניק להם מענה.
האם קהילה דיגיטלית מתאימה לכל עסק ?
ברירת המחדל שלי כששואלים אותי את השאלה הזו, אני אומר “כן”… אבל!
אם בעל העסק לא מבין את מהותה של קהילה, וכל מטרתו היא שיווק עצמי.
אם אין לו את הפניות, הסבלנות והמחויבות לניהול הקהילה.
אם אינו מבין שהערך שהוא יקבל זה ערך לטווח הרחוק ולא מיידי.
אז בגדול, חבל על הזמן.
בשיחות שיש לי עם עסקים המעוניינים בבניית קהילה עבור העסק, יש כמה דברים ראשוניים שאני בודק איתם לפני שעושים את הצעד:
- האם אתה מודע לכך שהתנעת הקהילה זהו תהליך שיכול לקחת מספר חודשים ולעיתים אף חצי שנה?
- האם יש לך הזמינות והמחוייבות הנדרשים בשביל להקים קהילה ולנהל אותה באופן שוטף?
***שלב ההקמה יכול “לגזול” במינימום מספר שעות בכל יום ולעיתים עד 50% מזמנך הכולל. - האם כבר יש קהילות בעלות אג’נדה דומה בתחום של הקהילה אותה אתה מעוניין להקים?
- במידה וכבר יש קהילה דומה, מה מבדל את הקהילה שלך לעומת הקהילה הזו?
שאלת הבידול היא שאלה חשובה ביותר.
כיום, עקב עודף היצע בקהילות פייסבוק, אנחנו באופן כללי מאוד בררנים לגבי הקבוצות בהן אנחנו חברים. זה חייב להיות משהו מאוד מיוחד שיעניק לנו מספיק ערך, ולאורך זמן, בכדי שנרצה להשתייך לאותה הקהילה.
במידה והקהילה שנקים תהיה “אותו הדבר”, יהיה לנו הרבה יותר קשה להתניע את המעורבות בקהילה, אם בכלל נצליח, מאחר ולא תהיה מוטיבציה מספיק חזקה לעבור מקהילה קיימת ופעילה, לקהילה חדשה בדיוק באותו תחום עניין.
זה נכון שלא אחת ישנן מספר קהילות עם נושאים דומים ועדיין, כל הקהילות עובדות בצורה מאוד יפה וישנה הרבה מעורבות בכולן, לרוב – זה עקב החיבור לצורת הניהול בקהילה ולמנהלי הקהילה באופן אישי.
אך בכדי להגדיל את סיכויי ההצלחה, אני ממליץ לחשוב על משהו שיהווה בידול מובהק של הקהילה הזו על פני הקהילות האחרות, באותו עולם התוכן.
בידול יכול גם להיות קהל ליבה שונה (קהל היעד עבורו הקהילה קיימת), או נישה ספציפית בתוך עולם התוכן הרחב אליו הקהילה משתייכת.
שאלת הבידול בקהילה, בדיוק כמו בעסק – היא מהותית.
לפני שאתם רצים לפתוח קהילה, תבחנו קודם האם כבר קיימות קהילות פעילות בנושא שבו אתם מעוניינים לפתוח, לקהל היעד שאתם רוצים לפנות.
ואם קיימת (גם אם יש מספר דברים שחסרים בהן לדעתכם), אולי בכלל עדיף לחבור לקהילה קיימת ולהציע לעזור בניהולה (או להציע לנהל תת קהילה שלה), ולא לבנות הכל מאפס.
אם בוער בכם להקים קהילה משלכם ויש לכם בראש בידול מובהק לעומת קהילות דומות אחרות – לכו על זה!
אם התשובות לשאלות הנ”ל הן לא חזקות מספיק (וחשוב כאן שתהיו כנים עם עצמכם), אני תמיד ממליץ לחבור לצוות הניהול של קהילה קיימת, אשר אתם מתחברים אליה ולמנהלים שלה ברמה האישית. בצורה זו אתם מרוויחים פעמיים – אתם “חוסכים” את כל תהליך ההקמה של הקהילה, מאחר וזו כבר קהילה קיימת ועובדת, ובנוסף, בתור חלק מצוות הניהול – אתם מקבלים את החשיפה והבמה אליכם ואל תחום המומחיות שלכם בתוך הקהילה, בעצם בונים אוטוריטה בתוך הקהילה הקיימת.
כמה זמן לוקח לבנות קהילה אפקטיבית
התרשים הבא מתאר את “מחזור החיים” של קהילה דיגיטלית טיפוסית.
ניתן לראות ששלב ההתחלה (INCEPTION) עשוי לקחת עד שישה חודשים בממוצע.
מנסיוני האישי בבניית קהילות, והיכרותי עם קהילות מעורבות אחרות, אני יכול לומר בפה מלא שהתרשים הזה בהחלט מייצג את מה שקורה בשטח.
מטרתו העיקרית של מנהל הקהילה, היא להוביל את הקהילה שלו לאורך כל מחזור החיים שלה.
מחזור החיים של קהילה דיגיטלית
מקור: Feverbee.com
מהם המאפיינים המרכזיים לניהול קהילת פייסבוק מוצלחת
- קהילה שיש לה חזון ומשימה.
- קהילה שיש לה שותפים טובים ופעילים.
- קהילה שיש לה צוות ניהול שעובד טוב יחד, כי מאוד קשה לנהל הכל לבד.
- קהילה שיש לה כללים וקווים מנחים ברורים ומובנים.
- מנהל קהילה שנמצא במיינדסט של “זה עבורם” ולא “זה עבורי”.
- קהילה שכל המעורבים בה מקבלים ממנה ערך – גם מנהל הקהילה (!).
- קהילה שיש לה לפחות מודל עסקי אחד.
על כותב הפוסט מקס פרידמן
מקס פרידמן, מלווה בעלי עסקים ועצמאים מתחום ההשקעות והפיננסים בבניית קהילה דיגיטלית כחלק מהאסטרטגיה השיווקית לקידום העסק.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים, בלינקים הבאים אתר, דף הפייסבוק או ערוץ היוטיוב.