החלטתם לפנות ללקוחות פוטנציאלים בחו״ל? קבלו את כל השאלות והתשובות שעולות תמיד על שיווק בינלאומי באינטרנט
יש לכם סטארטאפ או עסק מקומי די מצליח, אבל אתם מרגישים שהשוק בישראל קטן עליכם והחלום הגדול שלכם הוא לפנות לקהלים הבינלאומיים. אם אתם שואפים להגדיל את קהל הלקוחות שלכם מחוץ לגבולות הארץ, ולהציע את המוצרים או השירותים שלכם גם לתושבים במדינות אחרות באירופה, ארצות הברית או אסיה, עליכם ללמוד על שיווק בינלאומי. לזירה הבינלאומית יש כללים וחוקים משלה בכל הקשור לשיווק דיגיטלי, ואם תפנימו אותם תוכלו להצליח גם בחו״ל ולהגדיל פי כמה וכמה את ההכנסות שלכם.
מה ההבדל בין שיווק בינלאומי לשיווק מקומי?
אחד ההבדלים המשמעותיים בין שיווק בינלאומי לשיווק מקומי בדיגיטל, הוא היקף התחרות. בעוד שבשוק הארצי אתם עשויים להתמודד מול מאות מתחרים, בשוק הבינלאומי תיאלצו להתמודד מול אלפי מתחרים בתחום שלכם. התחרות העצומה הזו משפיעה על הקידום האורגני של האתר שלכם.
אם החלטתם לפנות לשוק הבינלאומי, תצטרכו לעבוד קשה יותר ולגלות סבלנות רבה עד שתצליחו להגיע למיקומים הראשונים בגוגל. הבדל נוסף הוא איכות התוכן – גוגל יודע לזהות טוב יותר טקסטים איכותיים באנגלית לעומת האופן שבו הוא מזהה טקסטים איכותיים בעברית, ולכן עליכם להשקיע יותר בתוכן שלכם אם אתם פונים לשוק הבינלאומי.
זה אומר שהתוכן צריך להיות כתוב בשפה הזרה על ידי כותב שזוהי שפת האם שלו, הוא צריך להיות מקורי ככל האפשר ולהסתמך על מקורות שונים ולא על מקור אחד. בנוסף לכך, בשיווק הבינלאומי מקובל יותר לקנות קישורים לעומת השיווק המקומי. תוכלו לרכוש קישורים חיצוניים מאתרים מובילי דעה בתחומכם שיובילו לאתר שלכם, שיקדמו את הדירוג שלכם בגוגל ויגדילו החשיפה ואת כמות הגולשים שתיכנס לאתר.
מה זה GDPR וכיצד הוא משפיע על השיווק לאירופה?
רגולציית GDPR (בשם המלא -General Data Protection Regulation) היא מערכת הוראות בנושא הגנת פרטיות שנכנסה לתוקף בשנת 2018. מטרתה היא להגן על על תושבי האיחוד האירופי בכל הקשור לעיבוד וחשיפת המידע האישי שלהם ברשת. החוק מכתיב כללים על ארגונים שמעבדים מידע אישי, והוא תקף לא רק על ארגונים אירופיים אלא גם על ארגונים שפונים לקהל האירופי. ארגונים ומפרסמים נדרשים לאבטח את המידע האישי אותו הם אוספים מהגולשים, להגביל את זמן השימוש בו ולהצדיק מדוע בכלל הם זקוקים לו. מי שמפר את החוק, עלול לשאת בקנסות כבדים של עשרות מיליוני יורו.
ה-GDPR משפיע על תהליך השיווק הדיגיטלי לקהלים באירופה. כך למשל, עליכם לבקש הסכמה של הגולש לכך שהוא מוכן למסור לכם מידע אישי ומאשר לעשות בו שימוש. ההסכמה צריכה להיות אקטיבית, כלומר על הגולש לסמן בתיבה ריקה את אישורו. עליכם להוכיח כי יש לכם אינטרס מוצדק לעיבוד ואיסוף המידע האישי, ולוודא כי תוכלו להוכיח זאת במידה ותידרשו בכך. חשוב מאוד לגלות שקיפות עם הגולשים, להבהיר להם כי אתם אוספים עליהם מידע ולפרט מה בכוונתכם לעשות בו.
מהם האתגרים המרכזיים של שיווק בינלאומי ?
ישנם כמה אתגרים הניצבים בפני בעלי עסקים המעוניינים לפנות לשוק הבינלאומי. קודם כל, עניין השפה. עליכם לתרגם את האתר שלכם ואת המסרים השיווקים לשפה הזרה בשוק שאלו אתם מעוניינים לפנות. כמובן שחשוב מאוד להימנע משימוש בגוגל טרנסלייט או כל מיני תוכנות תרגום שמספקות פעמים רבות תרגום שגוי ולא תקני מבחינה לשונית. מומלץ להיעזר במתרגם מקצועי שהשפה הזרה (אנגלית למשל) היא שפת האם שלו.
מעבר לכך, עליכם לדאוג שאחסון האתר שלכם יהיה על שרתים הקרובים למדינה בחו״ל, ולהתאים את האתר שלכם למובייל בצורה אופטימלית. זאת, מכיון שישנן מדינות בהן התושבים נוהגים להשתמש יותר בנייד מאשר במחשב. משהו נוסף שעליכם לקחת בחשבון הוא שגוגל הוא אמנם מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם, אבל ישנן מדינות שהגולשים בהן משתמשים במנועי חיפוש אחרים. מטעמי צנזורה, תושבי סין אינם יכולים לגלוש בגוגל ומשתמשים בעיקר במנוע החיפוש Badiu. ברוסיה, מנוע החיפוש הפופולרי ביותר הוא דווקא Yandex. אם אתם מעוניינים לפנות לקהלים במדינות האלו, חשוב שתלמדו ותכירו את מנועי החיפוש השונים.
כיצד תדעו מי המתחרים שלכם בזירה הבינלאומית?
עם הכניסה שלכם לזירה הבינלאומית, חשוב מאוד שתדעו מי הם המתחרים שלכם, מהם המיקומים שלהם מבחינת מנוע החיפוש בגוגל, ומהן מילות המפתח החזקות שבהן הם משתמשים. מומלץ מאוד להיעזר בחברה שתבצע עבורכם מחקר שוק ותספק לכם תובנות על המתחרים שלכם בחו״ל. ניתן להשתמש בכלים שונים לבדיקת המתחרים, כמו למשל Similarweb, Alexa ,Ahrefs ועוד.
מדובר בכלים יעילים במיוחד שיספקו לכם מידע על קמפיינים שיווקים של מתחרים בתחום שלכם. למשל, Ahrefs ימצא את המתחרים שלכם לפי מילות המפתח המבוקשות ביותר בשוק שלכם, ינתח את התכנים של המתחרים, יזהה מהם התכנים המשותפים ביותר ברשתות החברתיות ועוד. כלי נוסף שיכול לשמש אתכם למחקר שוק הוא SEMRush. הוא יתריע בפניכם על מתחרים חדשים שצוברים תאוצה, יודיע לכם על מילות מפתח שעלו במיקום שלהן, ויציג בפניכם את מילות המפתח הפופולריות ביותר אצל המתחרים שלכם.
מדוע השיווק בטוויטר ובלינקדאין לא עובד בארץ אבל מצליח יותר בארצות הברית?
צריך להבין שהפופולאריות וכמות המשתמשים ברשתות החברתיות הללו הינה ברמות אחרות לגמרי ביחס לארץ. ישנם כ-630 מיליון משתמשים בלינקדאין (LinkedIn), וכ-320 מיליון משתמשים בטוויטר ברחבי העולם. למרות הפופולריות של הרשתות החברתיות האלו בעולם, אצלנו בישראל טוויטר ולינקדאין לא הצליחו עדיין להמריא (חוץ מבתחומים ספציפיים – לינקדין בהייטק וטוויטר פוליטיקה).
טוויטר, המאפשרת לאנשים לקרוא ולשלוח מסרים קצרים של עד 280 תווים, נחשבת למצליחה מאוד בארצות הברית, אבל בישראל ישנם רק כ-150 אלף אנשים הפעילים בטוויטר. הסיבה לכך היא שטוויטר נתפסת בקרב הישראלים כרשת חברתית המיועדת לאנשי ברנז’ה בלבד. בנוסף לכך, ייתכן כי ההגבלה בכמות הטקסט שניתן לפרסם ברשת החברתית, מרחיקה ישראלים שאוהבים לכתוב טקסטים ארוכים ו״לחפור״.
לינקדאין, המאפשרת ליצור קשרים עסקיים, לאתר עובדים פוטנציאלים ולמצוא עבודה, מצליחה אף היא בארצות הברית הרבה יותר מאשר בארץ הקודש. אחת מהסיבות לכך היא מכשול השפה. ישראלים שאינם דוברי אנגלית נמנעים מלינקדאין שהשפה השולטת בה היא אנגלית. בנוסף, ישנה תפיסה בארץ לפיה לינקדאין מיועדת אך ורק לאנשי הייטק, אך למעשה בארצות הברית מדובר ברשת חברתית המעניקה ערך רב לשכירים ולעצמאים במגוון תחומים.
בשל הפופולריות הנמוכה יחסית של הרשתות החברתיות האלו בישראל, השיווק דרך הפלטפורמות האלו בארץ לא מצליח כמו בארצות הברית. אך אם תחליטו לפנות לקהלים בחו״ל המשתמשים ברשתות האלו ותפעלו בצורה הנכונה עשויה להיות לכם הצלחה רבה גם ביחס לפלטפורמות פופולאריות כמו יוטיוב, גוגל, פייסבוק ואינסטגרם.
כיצד לנהל את התקציב של קמפיין שיווק בינלאומי ?
אם החלטתם לשווק את העסק והאתר שלכם לקהלים בינלאומיים, עליכם לתכנן היטב את התקציב שלכם. תכנית תקציב טובה כוללת הצבת יעדים שנתיים, פירוט הפלטפורמות שברצונכם לפרסם בהן (למשל פייסבוק, גוגל, טוויטר ולינקדאין) וקביעת לוח זמנים לכל יעד. החליטו מראש איזה סכום ברצונכם להקצות עבור כל פלטפורמה שיווקית, זאת בהתאם ליעדים שברצונכם להגיע אליהם.
ככלל, מומלץ להשקיע כ-5 עד 10 אחוז ממחזור ההכנסות השנתיות הצפויות לכם על שיווק דיגיטלי, ולחלק את התקציב לשיווק בישראל ולשיווק בחו״ל. במסגרת התקציב, עליכם לקחת בחשבון את כל המהלכים הנלווים לשיווק לחו״ל – הקמת אתר אינטרנט באנגלית, פגישות עם לקוחות פוטנציאליים בחו״ל, רכישת מחקרי שוק, ביקור בתערוכות ובכנסים בחו״ל והתאמת השירות או המוצר שלכם לשוק הבינלאומי.
נשמע לכם מעניין?
נשמח לסייע לכם בבניית תכנית שיווק דיגיטלי שתסייע לכם לפרוץ לשווקים הבינלאומיים.
ליצירת קשר ליחצו כאן