האם כדאי להשקיע בקמפיין שיווקי רחב היקף או שעדיף לבחור בקהל ממוקד יותר? מה צריכה לכלול תוכנית אסטרטגיה דיגיטלית ומהן המגמות שמתפתחות בתחום? הכל במאמר הבא
תחום הפרסום המקוון משתנה ללא הרף, ומציב לאנשי עסקים ואנשי השיווק הדיגיטלי אתגרים רבים. החדשות הטובות הן שעם הידע הנכון והניסיון, ניתן להפוך את האתגרים להזדמנויות.
שלושה אתגרים הקיימים בתחום הפרסום המקוון:
יצירת תוכנית אסטרטגיה ממוקדת
כשעובדים עם תקציבים מוגבלים וצוותים מצומצמים עלינו להיות ממוקדים ככל הניתן. כדי שתוכנית האסטרטגיה הדיגיטלית תהיה מוצלחת, עליה להיות ממוקדת ככל האפשר. ב”ג’ונגל הדיגיטלי” יש מגוון עצום של כלים כך שלעיתים “מרוב עצים לא רואים את היער” ואתם עלולים להתפזר ולאבד כיוון. לכן, על מנת ליצור תכנית אסטרטגית ממוקדת ככל הניתן יש לשים לב לנקודות הבאות:
- יש למפות את הנכסים הדיגיטליים של הארגון.
- יש לנתח את הפעילויות הדיגיטליות של המתחרים השונים.
- יש למפות טכנולוגיות רלוונטיות ומגמות הקשורות לתחומי הפעילות של המתחרים.
- יש למפות הזדמנויות עסקיות – המיפוי ייעשה בהתאם לקהל היעד, פעילות הארגון וכו’.
- יש להציב שאיפה ברורה ויעד ברור של התוצאה הסופית הרצויה.
- יש לנתח פיננסית את ההכנסות הקיימות בהשוואה להוצאות.
- יש לנתח את הפערים הקיימים בין המצב הרצוי למצוי.
- יש לבנות תכנית עבודה מפורטת שלב אחר שלב.
קמפיין שיווק קטן או גדול?
לא תמיד יש צורך להשקיע בקמפיינים גדולים עם קהל יעד רחב. קמפיינים גדולים שמושקעים בהם כספים רבים, לעיתים עשויים לפספס את המטרה. הסיבה לכך היא שכאשר פונים לקהל רחב במיוחד, לא תמיד מצליחים להגיע לקהל היעד הרלוונטי שבאמת מתעניין במוצרים או בשירותים. דווקא עבודה במקביל במספר קמפיינים ב”סקיילים קטנים” עשויה להיות מועילה יותר. לעיתים, עדיף שלא להגדיל את התקציב ואת קהל היעד, ולהתמקד בקמפיין שיווקי קטן וממוקד עם קהל יעד מצומצם יותר.
הוכחת קשר מובהק בין מהלכי השיווק לביצועי החברה – הוכחת ה – ROI ׁ(Return on investment)
אתגר משמעותי הקיים בתחום הפרסום המקוון הוא הקושי לבחון את ההחזר ההשקעה. במילים אחרות, לעיתים קשה להוכיח אם קיים קשר ישיר בין פעולות השיווק לתמורה המתקבלת. בין אם מדובר בלידים, חשיפות, הקלקות וכו’ – לא תמיד אפשר לראות באופן מידיי את תוצאות הקמפיין. אם מצליחים לדעת את הקשר בין ההשקעה בפרסום להצלחת הקמפיין, ניתן להפיק את המקסימום מהפרסום. אחרת, אפיקי שיווק רבים עלולים להתפספס.
שלוש הזדמנויות הקיימות בתחום הפרסום המקוון:
פרסום במובייל – הכלי השולט בשנת 2021
בעבר מרבית תנועת הגולשים הגיעה דרך המחשב, אך עם ההשתכללות של הטלפונים החכמים מגמה זו השתנתה. כיום יותר ממחצית מתעבורת האינטרנט ברחבי העולם מגיעה דרך המובייל. כולנו מחוברים לטלפון הסלולרי שלנו – אנחנו משתמשים בו כדי לקרוא מיילים, להתעדכן בחדשות, לבדוק מה קורה עם החברים שלנו בפייסבוק ולשחק באפליקציות השונות. כמעט כל הפעילויות היומיומיות שלנו נעשות דרך המכשיר הסלולרי. אז למה לא לנצל את ההזדמנות כדי לעשות פרסום ייעודי למובייל?
המכשיר הנייד החכם מנצח את המחשב
מעבר לעלייה בכמות המשתמשים במובייל, ישנם עוד יתרונות לפרסום במובייל:
- גודל המסך מאפשר פרסום ממוקד יותר אצל הגולש. זאת לעומת דפי אינטרנט במחשב הכוללים באנרים, פופ אפים ושאר “קישוטים” למיניהם.
- דרך המובייל קל יותר למקד את קהל היעד אליו רוצים להגיע. היכולת לבצע פרסונליזציה גבוהה יותר.
- מחשבים לרוב משמשים לצרכי עבודה או לצפייה בסרטים, בעוד שכאשר אנשים משתמשים במובייל הם לרוב יותר פנויים להסחות דעת ופרסומות.
- בממוצע, אחוז ההקלקות במובייל גבוה יותר מזה הקיים במחשבים.
מסחר מקוון
המסחר המקוון נמצא בעלייה מתמדת, בפרט כאשר מדובר בפלטפורמות כמו שופיפיי או אמזון. על פי מאמר זה בכלכליסט, היקף המכירות באמזון עלה ב-44% באמזון בריבעון הראשון של 2021. באשר לשופיפיי, היקף המכירות ברבעון האחרון בשנת 2019 עלה ב-47% ביחס לשנת 2018. נראה שמגמה זו צפויה להתמשך, ואנשים רבים כיום מעדיפים לרכוש באופן מקוון.
הפרסום המקוון עובר מהמדיה המסורתית – טלוויזיה ורדיו לפודקאסטים ויוטיוב
בשנים האחרונות, אנשים רבים נוטשים פלטפורמות מסורתיות יותר כמו טלוויזיה ורדיו. למה לצפות בחדשות בטלוויזיה כשהיום ניתן לצפות בחדשות בכל מקום מהטלפון הסלולרי שלנו? הפופולריות של פלטפורמות דיגיטליות כמו יוטיוב, פייסבוק, פודקאסטים וכו’ גבוהה יותר. לפרסום ביוטיוב יש יתרונות רבים, ביניהם מעקב נוח אחר הנתונים והמעורבות, מדידת ההצלחה, מיתוג העסק, הגעה לקהל יעד צעיר יותר ועוד.