בקידום אתרים יש כל כך הרבה תחומים שאומרים עליהם שהם “הכי חשובים”- כתיבת תכנים, בניית מערך קישורים לאתר, שיווק האתר ברשתות החברתיות, מחקר מתחרים ועוד תחומים רבים. ללא השקעה בתחומים אלה יהיה לכם קשה מאוד “לדחוף” את האתר קדימה בדירוגים השונים של מילות המפתח בגוגל. כל אחד מהגורמים הללו שלא יבוצע בצורה מקצועית יכול להוות גורם לכשלון תהליך הקידום בגוגל. אחד הנושאים החשובים ביותר בקידום אתרים בנוסף לנושאים הנ”ל הינו מחקר מילות מפתח.
בתהליך נכון של קידום אתרים, מחקר מילות מפתח צריך להיות אחד הצעדים הראשונים שתבצעו. כדי ששלב זה יהיה אפקטיבי תהיו חייבים להבין מי קהל המטרה שלכם ומהן מילות המפתח שעשויות לעניין אותו כשהוא מבצע חיפושים בגוגל. אם תבצעו שלב זה ביסודיות תוכלו להיות בטוחים שכל תוכן שאתם מעלים לאתר הינו תוכן מכוון לקידום של תחום מסוים.
מחקר מילות מפתח יאפשר לכם להבין מהן המילים והביטויים שקהל המטרה שלכם מחפש בגוגל ובאיזה נפחי חיפוש. חשוב לציין כי למרות השאיפה לעשות את מחקר מילות המפתח בצורה היסודית ביותר כבר בשלב הראשוני של הקידום, בפועל המחקר ימשך לאורך תהליך הוספת התכנים לאתר משום שקיימים שינויים ומגמות אשר גורמים לאנשים לחפש מילים וביטויים חדשים ומנגד להפחית את כמות החיפושים של ביטויים שכבר אינם רלוונטיים.
מחקר מילות מפתח – באיזה מילות מפתח הלקוחות שלכם משתמשים?
באופן עקרוני עדיין לא הומצא הכלי האינטרנטי שתוכלו להוציא ממנו הצעות למילות מפתח בלי הכוונה ראשונית ממכם. כדי להבין מהן האופציות תתחילו פשוט לעשות רשימה המכילה סדר גודל של 20 ביטויים שישמשו עבורכם קווים מנחים להמשך התהליך.
רלוונטיות הרשימה הראשונית תלויה כמובן רבות בניסיונכם כמשווקים אך גם באינטואיציה עסקית בסיסית שתסייע להכווין אתכם.
כדי לייצר רשימה ראשונית רלוונטית יהיה עליכם להיזכר בתשובה לשאלה הבאה:
מה המטרה של מנוע החיפוש של גוגל ומה הוא נועד לעשות למעננו?
גוגל הצליח בצורה כל כך דרמטית משום שהצליח לתת מענה לשאלות ובעיות שהתעוררו אצל הגולשים שלו. לכן, עליכם יהיה לנסות להיכנס למוחם של הלקוחות שלכם ולנסות לנבא איזה שאלות ובעיות הם הולכים להציג בפני גוגל. אם המענה לשאלות האלה נמצא בשירותים ובמוצרים שבאתר כנראה שאתם בכיוון הנכון.
השאלות שהועלו בתהליך זה הן הבסיס לרשימה הבסיסית של מילות וביטויי המפתח שתכתבו. נסו להבין מיהם הגולשים המגיעים לאתר שלכם? מה מאפיין אותם?. האם הם אקדמאים, ילדים ,בנות נוער, אימהות, פנסיונרים. בהתאם למאפייני קהל היעד תוכלו לחדד ולדייק את סוג הביטויים שתרצו לקדם.
מחקר מילות מפתח- איזה מילות מפתח מופיעות באתרי המתחרים שלכם?
“אין חכם כבעל ניסיון”, כנראה שלא משנה כמה אתם תותחים ומכירים את קהל היעד שלכם ובשנייה בניתם רשימת ביטויים מושלמת… המתחרים שלכם– אלה שכבר נמצאים במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש בגוגל יודעים יותר טוב ממכם מה הלקוחות שלכם מחפשים.
אל תוותרו על מחקר מילות מפתח אצל המתחרים שלכם, המידע שתמצאו באתרים שלהם שווה זהב. אם להיות יותר ספציפיים, אין צורך לקרוא את כל מה שכתוב אצלם באתר, מספיק שתעיפו מבט בכותרות העמודים ובכותרות המשנה המופיעות אצלם וכבר תוכלו להבין מה הם רוצים לקדם.
כלים חינמיים של גוגל שיכולים לסייע לנו במחקר מילות המפתח
Google search console
כלי זה מאפשר לנו לדעת מה היחס בין הופעת דפים באתר שלנו לבין מספר הפעמים שהגולשים נכנסו אליהם בפועל. אם אנחנו מזהים מצב שבו יש באתר שלנו דפים אשר מקבלים כמות הופעות גבוהה אך כמו הקלקות נמוכה הדבר צריך להדליק נורה אדומה בנוגע למילות המפתח ששולטות בדפים אלה. במצבים מסוג זה נמליץ על בדיקת שינויים במילות המפתח ובניסוחים המופיעים בדף בכדי לנסות לשפר את יחס ההקלקות לעומת החשיפות.
Google Trends
כלי זה הינו כלי ידידותי ביותר וקל לשימוש אשר מאפשר לנו להבין מהן המגמות הקיימות בחיפושים בסרגל החיפוש של גוגל לאורך תקופות שונות. נוכל להבין באיזה עונה מחפשים בצורה נרחבת יותר ביטויים מסוימים. נוכל להבין האם יש ביטויים שנמצאים בעלייה/ירידה מתמדת בשנית האחרונות ולכן לא כדאי לנו להשתמש בהם.
Google AdWords Keyword Planner
כלי זה מאפשר לנו למצוא כמות אדירה של מילות מפתח אשר דומות למילות מפתח שנזין בו. בנוסף, הכלי מאפשר להבין את סדרי הגודל של נפחי החיפוש הקיימים בגוגל עבור כל ביטוי ומילת מפתח. נפח החיפוש שהכלי יציין עבורנו זהה לכמות הפעמים שהגולשים חיפשו בחודש שעבר את הביטוי הנתון.
לאחר שתבקשו מכלי זה מספר פעמים להציג עבורכם ביטויים דומים לביטויים שאתם הזנתם אמור להיות בידיכם רשימה מכובדת וארוכה של מילות מפתח. כעת תוכלו לעבור על הרשימה ולמחוק את מילות המפתח שגוגל הציעה אך אינן רלוונטיות לתחומים שתרצו לקדם.
Google Instant
כיום כלי זה מוטמע אצל רובנו באופן קבוע בסרגל החיפוש של גוגל (ניתן לבטלו אם אנחנו לא רוצים להשתמש בו). הרעיון הוא פשוט- על סמך חיפושי עבר גוגל מסוגלת לנבא מה אתם מעוניינים לחפש כבר אחרי שהקלדתם חלק מהביטוי. באמצעות כלי זה תוכלו למצוא ביטויי “זנב ארוך” אשר מאפיינים גולשים שנמצאים בשלב מתקדם יותר של תהליך החיפוש ויודעים מה הם רוצים מעצמם.
לאלה ממכם שעדיין לא מבינים במה מדובר, הנה סרטון קצר שממחיש את פעולת הכלי:
כפי שניתן להבין, בניגוד למתכנן מילות המפתח של גוגל שפשוט מראה לנו מילות מפתח בניסוחים שונים ובנפחי חיפוש שונים, כלי זה מראה לנו מה הגולשים מחפשים בפועל. גוגל תכננו את הכלי כך שהביטויים הראשונים שיופיעו הם אלה שאנשים מחפשים לעיתים הכי קרובות.
עכשיו מגיע הקטע שבו הקורא הממוצע אומר לעצמו-
“מה נסגר עם גוגל? לא יכלו לארגן לנו כלי אחד שיעשה לנו סדר עם כל הכאב ראש של מחקר מילות המפתח?”
אז התשובה היא- לא, משום מה הם עדיין שולחים אותנו לדוג רסיסי אינפורמציה במיליון כלים שונים. כל הכלים של גוגל מעולים בפני עצמם אבל גורמים לנו לבזבוז זמן אדיר עקב המעבר ביניהם.
אז כדי לחסוך לאנשים זמן מדי פעם אנחנו רואים יזמים שמרימים את הכפפה ומציעים כלים חכמים שמספקים לנו מענה יותר טוב לצרכים מאשר הכלים שגוגל מספקים. אחד היזמים המוכרים והבולטים של עולם ה-SEO ניל פאטל הוציא לאחרונה כלי מדהים שפותר לנו את הבעיה הזאת- UberSuggest
הכלי הזה למעשה משלב בין Google Instant למתכנן מילות המפתח של גוגל. כלי זה מאפשר לנו בלחיצת כפתור לקבל רשימה של מאות מילות מפתח וביטויי זנב ארוך שהיינו יכולים להרכיב בעבודה קשה ומאומצת באמצעות הכלים של גוגל.
הנה סרטון קצר המדגים איך UberSuggest עובד:
האם מילות החיפוש שרשמתי הן רלוונטיות?
אחת הבעיות היא שלא תמיד תוצאות החיפוש שגוגל מציע תואמות למה שרצינו. לכן, גם אם נדמה לנו שיש לנו את רשימת המילים המושלמת משום שהיא נבנתה עם הכלים המתקדמים ביותר שקיימים בשוק, עד שלא נבחן בפועל את מילות החיפוש בגוגל ונראה שהן מובילות לתוצאות חיפוש רלוונטיות עבורנו, רשימת המילים שבנינו לא תהיה מושלמת.
למשל, במקרה שלנו, האם כשמישהי רושמת בגוגל את מילת החיפוש “שיווק” האם היא סטודנטית במנהל עסקים שמחפשת מידע עבור עבודה אקדמית? האם היא בעלים של חנות ממתקים שמחפשת מקורות ידע לשווק את העסק? האם היא ממנהלת לקוחות בחברה שמחפשת חברת שיווק חיצונית?.
מבחינה תאורטית כל האפשרויות הנ”ל הן אפשריות ועד שלא נבדוק בפועל לא נוכל לדעת למה הגולשים באמת התכוונו. בסופו של דבר אף אחד לא יודע איך פועל האלגוריתם של גוגל אך ככל הנראה גוגל יציג לנו את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר עבורנו. כדי לוודא למה גוגל מכוונים מספיק שנעבור בזריזות על תוצאות הדף הראשון ונוכל להבין מיהם האתרים הרלוונטיים עבור כל מילת חיפוש:
לאחר שראינו מהן התוצאות שקפצו עבור ביטוי החיפוש שכתבנו בגוגל נוכל להבין מה גוגל בוחר להציג עבור כל ביטוי והאם ביטוי זה הינו רלוונטי עבורו.
נקודה נוספת שנרצה להבין היא מיהם האתרים שמופיעים עבור כל ביטוי חיפוש. למשל, אם יש לנו מילת חיפוש שתוצאות החיפוש שלה במקומות הראשונים הן YNET, WALLA, MAKO ואתרים דומים כנראה שעדיף לנו לא לבזבז זמן על קידום מילה זאת.
מחקר מילות מפתח – אז באיזה מילות מפתח עלינו להתמקד?
הרעיון הוא לצאת לדרך כשבידינו מילות חיפוש שיש לנו סיכוי לנצח את החברות שמדורגות בהן במקומות הגבוהים ביותר. אין טעם לצאת לדרך עם מילות חיפוש שחברות בעלות משאבים גדולים בהרבה מאתנו בחרו לקדם.
לסיכום, קחו בחשבון שאם אתם פרפקציוניסטים אז כנראה יהיה לכם קשה לגבש רשימת מילות מפתח :-). הרשימה שלכם אף פעם לא תהיה מושלמת ותמיד יהיו בה נקודות תורפה. יחד עם זאת, ככל שמתמידים יותר ניתן להבין ולחדד יותר טוב את מילות המפתח שנרצה לקדם. היפה בקידום אתרים הוא שתמיד אפשר להתקדם עוד וככל שתהיו טובים יותר כך השינויים שתבצעו בתכנים ישפיעו מהר יותר על קידום האתר עבור מילות המפתח ברלוונטיות בגוגל.