כולם אוהבים סיפורים. לאורך עשרות שנים, סרטים עם סיפורים מוצלחים ואותנטיים הפכו לקלאסיקה שהשפיעה על חיים של מיליארדים. (דיסני זו רק דוגמה אחת) בתחילה המציאו את הכתב, ואחר כך את הדפוס, כדי שיהיה נוח לכתוב ולהפיץ סיפורים. גם בעולם השיווק הדיגיטלי שימוש מדויק בכלי של סטוריטלינג הוא נכס אדיר.
מה זה סטורטלינג?
סטוריטלינג בגרסת קוקה קולה:
למה צריך סטוריטלינג?
הבסיס של סטוריטלינג – אמנות סיפור הסיפור, שהפכה לחלק מארגז הכלים של הפרסום בדיגיטל – הוא השאלה הפשוטה: למה?
פרסום “קלאסי” מתחיל ב”מה” – זאת אומרת, מה אנחנו מציעים ללקוח. אבל המותגים הבולטים באמת מתחילים ב”למה אנחנו כאן ולמה כדאי לך להצטרף אלינו“. למשל, אפל. החברה שייסד סטיב ג’ובס לא מוכרת לנו סלולרי או מחשב, אלא את ה- Think Different.
המסר של אפל ללקוחות פשוט: אנחנו שונים. מיוחדים. אם תחברו אלינו גם אתם תהיו מיוחדים. תשובה מעולה ל”למה” שכל אדם שואל את עצמו לפני שהוא פותח את הארנק או מקליד את פרטי האשראי שלו.
באופן דומה קוקה קולה לא מוכרת משקה (שלא מעט רופאים מסתייגים ממנו) אלא תחושת וואו. או כמו שאומר הסלוגן שלה, “טעם החיים”. כשמתחילים לתכנן את החיבור עם הלקוחות הפוטנציאליים בתשובה ל”למה”, משם ל”איך” ורק לאחר מכן ה”מה”, נוצר מעצמו בסיס מצוין לסיפור סוחף.
איזה סיפור לספר בתהליך של סטוריטלינג?
הסיפורים שאפשר לספר מגוונים. הדרך הטובה ביותר היא סיפור אישי, או כזה שקשור לפעילות העסקית או כללי יותר. ניתן לספר סיפור של לקוח של העסק (Case Study). במקרה כזה חובה לוודא שהוא מוכן לחשיפה. או לספר אותו כך שכל הפרטים המזהים יטושטשו (מבלי לפגוע באמינות הסיפור).
ניתן לספר סיפור שמתחבר לאירוע שכולם מדברים עליו – גמר אירוויזיון, (כמעט) נחיתה של חללית ישראלית על הירח וכו’ – אבל עם זווית אישית שמספקת טאץ’ ייחודי והופכת את הטקסט למעניין. אל תשכחו שהגולשים מוצפים בתוכן. הסבלנות שלהם קצרה. כדאי מצד אחד ליצור מתח ומצד שני לא למרוח את הסיפור יותר מדי. שימוש בפן האישי יגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי שאנשים ישתמשו בשיווק מפה לאוזן בכדי להעביר את הסיפור שלכם.
מרכיב חשוב בשימוש בסטוריטלינג
חשוב לחבר את הסיפור האישי לאיזושהי אמת אוניברסלית וגם לקהל היעד הספציפי.
למה?
בשורה התחתונה הגולש רוצה לשמוע את הסיפור האישי שלו דרך הסיפור שלנו. וחייב להיות חיבור שישקף לו את עצמו.
אחרי שכבר יצרנו את החיבור. את ההיכרות הראשונית של הגולשים עם מי שאנחנו. הסיבה שבגללה אנחנו כאן, אפשר להתחיל לדבר על ה”איך”
איך אנחנו עוזרים לגולש להפוך למי שהוא רוצה להיות? להתגבר על מצוקה שאיתה הוא מתמודד, לשנות את החיים וכו’.
איך מתחילים עם סטוריטלינג?
היתרון העיקרי של הקונספט הזה הוא הדילוג הקליל מעל חומת ההתנגדות של הגולשים לפרסומות. אף אחד לא אוהב שאומרים לו מה נכון עבורו.
אנחנו רגילים לסיפורים גדולים מהחיים כמו טיטאניק, מטריקס, ספר הג’ונגל, שאול שיצא לחפש אתונות ומצא מלוכה – וחוששים שהסיפור שלנו קטן מדי. ולא מעניין. החשש מובן וטבעי. כדאי לדעת שגם סיפורים אישיים, שמשדרים כנות ואמינות. נוגעים באמת אוניברסלית, ימשכו את הגולשים ויגרמו להם להגיע לסוף הסיפור – ומשם אליכם.
סטוריטלינג מוצלח מבוסס יותר על טכניקה מאשר על יצירתיות. בכל מקרה, אתם כאמור ממילא לא צריכים לכתוב גרסה חדשה להארי פוטר או לאלף לילה ולילה, אלא רק להאיר פיסת חיים קטנה בצורה מעניינת ולחבר אותה לקוראים – לגמרי משימה אפשרית.
כדי לשכלל את מיומנות הסיפור, מומלץ בעיקר לקרוא. בהקשר של שיווק דיגיטלי, נסו למצוא פרסומות/ ניוזלטרים/פוסטים בפייסבוק וברשתות חברתיות שהתחברתם אליהם, ותנתחו אותם: למה התחברתם אליהם, מה האמת האוניברסלית שיש בהם, איך מי שכתב אותם בנה את הטקסט כדי שלא תעזבו באמצע. עוד אופציה היא כמובן לפנות למומחים לפרסום באינטרנט עם ניסיון ספציפי בסטוריטלינג, ולתת להם לספר את הסיפור שלכם בצורה האפקטיבית ביותר שיש.
בנוגע להפצת הסיפורים שתכתבו, שווה לחשוב על הפצת הסיפורים בקהלים כמה שיותר ממוקדים והומוגניים. שילוב של סטוריטלינג בתוך קהילות אינטרנטיות הומוגניות שכבר מצויות ברחבי האינטרנט ברשתות החברתיות ובשאר מקומות יסייע לכם בהפיכת הסיפורים לויראליים עוד יותר.
תאמינו או לא, סטוריטלינג מתאים לכל סוגי השרותים: עיצוב משרדים, שיפוצים, אופניים חשמליים, תוספי תזונה, הסרת צלקות 🙂 ועד טיסות לחו”ל. בכל תחום ניתן לספר סיפורים שיסקרנו את הגולשים וימשכו אותם אל העסק.
המאמר נכתב באדיבות חברת SiteIT